Резолюція

РЕКОМЕНДАЦІЇ
Всеукраїнської науково-практичної конференції «Формування особистості громадянина та патріота в системі освіти України»
(9-10 жовтня 2014 р., м. Запоріжжя, у режимі інтернет-конференції)

В ході  проведення Всеукраїнської науково-практичної конференції відбулося обговорення основних шляхів та психолого-педагогічних умов виховання особистості громадянина та патріота в системі освіти України.
Актуальність та важливість  навчання і виховання громадян, свідомих щодо своїх прав і обов’язків  зумовлена багатьма чинниками: суспільно-політичними передумовами, що склались внаслідок демократичних процесів у суспільстві; потребою формування громадянського суспільства й    громадянина, здатного усвідомлювати та захищати права людини, демонструвати активну громадянську позицію.
В повідомленнях учасників конференції наголошено, що надання базових знань щодо громадянства, в багатьох європейських країнах існує система громадянської освіти, а впровадження громадянської освіти в Україні, адаптація її методик до українського менталітету потребують не лише наукового обґрунтування, а і перевірки практикою.
Досвід реалізації громадянської освіти  у ЗНЗ, на думку учасників конференції,  має передбачати комплекс дій, який включає не тільки позакласну роботу і викладання окремого предмету з громадянської освіти, а й створення демократичного середовища у навчальному закладі, інституту учнівського самоврядування та участі громадськості в управлінні закладом. В той же час, вчителі у своїй роботі більше спрямовані на формування в учнів пасивної громадянської позиції, яка не передбачає активної участі у різних суспільних заходах, натомість учні більш зацікавлені у дискусіях і можливості відкрито висловлювати свої думки в класі та під час позакласної роботи. Вони зацікавлені у обговоренні політики і проблем суспільного життя, готові до включення у громадянське життя і різноманітні благочинні проекти, позитивно ставилися до волонтерської роботи. У зв’язку з цим особливу зацікавленість учасників круглого столу в рамках конференції визвали доповіді що висвітлювали практичний досвід  участі шкіл, позашкільних закладів, інших творчих об’єднань Запорізької області в реалізації проекту «Громадянин».
Патріотизм, на думку учасників конференції, як одна з найбільш значимих, неперехідних цінностей, яка притаманна всім сферам життя суспільства і держави, є важливим духовним надбанням особистості, характеризує вищий рівень її розвитку і проявляється в її активно-діяльнісній самореалізації на благо Вітчизни. 
Основними критеріями патріотизму виступаючи розглядали: любов до Батьківщини, свого народу, турбота про його благо, сприяння становленню й утвердженню України як суверенної, правової, демократичної, соціальної держави, готовність відстояти її незалежність, служити і захищати її, розділити свою долю з її долею. Визначальною рисою українського патріотизму  автори повідомлень визначали його дієвість, а головним засобом становлення громадянина-патріота є виховна продуктивна щоденна посильна дитяча праця.

Р е к о м е н д а ц і ї
     1. На рівні установ, що формують політику громадянської освіти та патріотичного виховання в Україні:
-          організація наукових досліджень щодо змістового наповнення та  методологічних засад впровадження системи громадянського та патріотичного виховання учнівської молоді, моніторингу ефективності   сформованості громадянських та патріотичних якостей особистості;
-          сприяння впровадженню відповідних проектів на рівні освітніх закладів на основі співпраці з міжнародними організаціями;
-          введення окремого предмету в інваріантну частину навчального плану в старших класах, забезпечення підручниками;
-          вдосконалення змісту освіти у напрямку формування громадянських та патріотичних цінностей та умінь; розвиток методики навчання громадянської освіти  
2. На рівні окремих освітніх закладів:
-          педагогам варто звернути увагу на виховання толерантного ставлення до культурного розмаїття країни з метою подолання розколу та створення в учнів  образу єдиної, суверенної України;
-          вчителям, класним керівникам необхідно замінити  інформаційний підхід на проблемно-діяльнісний підхід, спрямований на виховання самостійних ініціативних і відповідальних членів суспільства; готових до активної участі у вирішені актуальних проблем   
-          педагогам  важливо зосередити увагу на новітніх практиках та методиках громадянського та патріотичного виховання; нових технологіях,  формах та методах викладання громадянської освіти в сучасних реаліях України;
-          керівникам навчальних закладів необхідно забезпечити розвиток школи як демократичної суспільної інституції, залучення учнів до обговорення шкільної політики та суперечливих питань суспільного життя, а також до прийняття рішень стосовно власного навчання, створення дієвих органів учнівського самоврядування розв’язання завдань громадянської освіти та виховання під час позакласної та позашкільної активності учнів; 
-          розвиток системи громадянської освіти  для батьків, місцевої громади, соціокультурного оточення тощо.
3. На рівні системи післядипломної педагогічної освіти та підготовки вчителів:
-          система підвищення кваліфікації вчителів має передбачати достатній вибір курсів з громадянської освіти та  здійснювати таку підготовку на постійній основі;
-          розробка програм підготовки та підвищення кваліфікації з громадянської освіти, зокрема всіх категорії вчителів та спеціалістів ЗНЗ у контексті створення демократичного середовища у закладі;
- організація та проведення навчальних семінарів та тренінгів з питань громадянської освіти та патріотичного виховання.
            4. На рівні громадських організацій:
-          громадянське суспільство має взяти на себе функцію лобіювання інтересів освітян через використання інструментів підтримки, просування ідей громадянської освіти  та інструментів впливу на МОН України, місцеві органи освіти;
-          використання ЗМІ для поширення матеріалів наукових досліджень стану громадянського та патріотичного виховання молоді,  висвітлення кращих практик впровадження цієї системи;

-          ініціювати широке обговорення у педагогічних колах, серед батьків, учнів проблем громадянського суспільства та громадянської освіти, відкривати широкі дискусії у пресі щодо освіти громадянина, демократизації системи освіти на всіх рівнях.

Комментариев нет:

Отправить комментарий