РЕКОМЕНДАЦІЇ
Всеукраїнської науково-практичної конференції «Формування особистості
громадянина та патріота в системі освіти України»
(9-10 жовтня 2014 р., м. Запоріжжя, у режимі
інтернет-конференції)
В ході проведення Всеукраїнської науково-практичної конференції
відбулося обговорення основних шляхів та психолого-педагогічних умов виховання
особистості громадянина та патріота в системі освіти України.
Актуальність та
важливість навчання і виховання громадян, свідомих щодо своїх прав і
обов’язків зумовлена багатьма чинниками:
суспільно-політичними передумовами, що склались внаслідок демократичних
процесів у суспільстві; потребою формування громадянського суспільства й громадянина, здатного усвідомлювати та
захищати права людини, демонструвати активну громадянську позицію.
В повідомленнях учасників конференції наголошено, що надання
базових знань щодо громадянства, в багатьох європейських країнах існує система
громадянської освіти, а впровадження громадянської освіти в Україні, адаптація
її методик до українського менталітету потребують не лише наукового
обґрунтування, а і перевірки практикою.
Досвід реалізації громадянської освіти у ЗНЗ, на думку учасників конференції, має передбачати комплекс дій, який включає не
тільки позакласну роботу і викладання окремого предмету з громадянської освіти,
а й створення демократичного середовища у навчальному закладі, інституту
учнівського самоврядування та участі громадськості в управлінні закладом. В той
же час, вчителі у своїй роботі більше спрямовані на формування в учнів пасивної
громадянської позиції, яка не передбачає активної участі у різних суспільних
заходах, натомість учні більш зацікавлені у дискусіях і можливості відкрито
висловлювати свої думки в класі та під час позакласної роботи. Вони зацікавлені
у обговоренні політики і проблем суспільного життя, готові до включення у
громадянське життя і різноманітні благочинні проекти, позитивно ставилися до
волонтерської роботи. У зв’язку з цим особливу зацікавленість учасників
круглого столу в рамках конференції визвали доповіді що висвітлювали практичний
досвід участі шкіл, позашкільних
закладів, інших творчих об’єднань Запорізької області в реалізації проекту
«Громадянин».
Патріотизм, на думку учасників конференції, як
одна з найбільш значимих, неперехідних цінностей, яка притаманна всім сферам
життя суспільства і держави, є важливим духовним надбанням особистості,
характеризує вищий рівень її розвитку і проявляється в її активно-діяльнісній
самореалізації на благо Вітчизни.
Основними критеріями патріотизму виступаючи розглядали:
любов до Батьківщини, свого народу, турбота про його благо, сприяння
становленню й утвердженню України як суверенної, правової, демократичної, соціальної
держави, готовність відстояти її незалежність, служити і захищати її, розділити
свою долю з її долею. Визначальною рисою українського патріотизму автори повідомлень визначали його дієвість, а
головним засобом становлення громадянина-патріота є виховна продуктивна щоденна
посильна дитяча праця.
Р е к о м е н д а ц і ї
1. На рівні установ, що формують політику громадянської освіти та патріотичного виховання в Україні:
-
організація наукових досліджень щодо
змістового наповнення та методологічних
засад впровадження системи громадянського та патріотичного виховання учнівської
молоді, моніторингу ефективності сформованості
громадянських та патріотичних якостей особистості;
-
сприяння впровадженню відповідних проектів
на рівні освітніх закладів на основі співпраці з міжнародними організаціями;
-
введення окремого предмету в інваріантну частину навчального плану в
старших класах, забезпечення підручниками;
-
вдосконалення змісту освіти у напрямку формування громадянських та
патріотичних цінностей та умінь; розвиток методики навчання громадянської
освіти
2. На рівні окремих освітніх закладів:
2. На рівні окремих освітніх закладів:
-
педагогам варто звернути увагу на
виховання толерантного ставлення до культурного розмаїття країни з метою
подолання розколу та створення в учнів образу
єдиної, суверенної України;
-
вчителям, класним керівникам необхідно
замінити інформаційний підхід на проблемно-діяльнісний
підхід, спрямований на виховання самостійних ініціативних і відповідальних
членів суспільства; готових до активної участі у вирішені актуальних
проблем
-
педагогам важливо зосередити увагу на новітніх практиках
та методиках громадянського та патріотичного виховання; нових технологіях, формах та методах викладання громадянської
освіти в сучасних реаліях України;
-
керівникам
навчальних закладів необхідно забезпечити розвиток школи як демократичної суспільної інституції,
залучення учнів до обговорення шкільної політики та суперечливих питань
суспільного життя, а також до прийняття рішень стосовно власного навчання, створення
дієвих органів учнівського самоврядування розв’язання завдань громадянської освіти та виховання під час позакласної
та позашкільної активності учнів;
-
розвиток системи громадянської освіти
для батьків, місцевої громади, соціокультурного оточення тощо.
3. На рівні системи післядипломної педагогічної освіти та підготовки вчителів:
3. На рівні системи післядипломної педагогічної освіти та підготовки вчителів:
-
система підвищення кваліфікації вчителів
має передбачати достатній вибір курсів з громадянської освіти та здійснювати таку підготовку на постійній
основі;
-
розробка програм підготовки та
підвищення кваліфікації з громадянської освіти, зокрема всіх категорії вчителів
та спеціалістів ЗНЗ у контексті створення демократичного середовища у закладі;
- організація та проведення навчальних семінарів та тренінгів з питань громадянської освіти та патріотичного виховання.
- організація та проведення навчальних семінарів та тренінгів з питань громадянської освіти та патріотичного виховання.
4. На рівні громадських організацій:
-
громадянське суспільство має взяти на себе функцію лобіювання інтересів
освітян через використання
інструментів підтримки, просування ідей громадянської освіти та інструментів впливу на МОН України, місцеві органи освіти;
-
використання ЗМІ для поширення матеріалів
наукових досліджень стану громадянського та патріотичного виховання молоді, висвітлення кращих практик впровадження цієї
системи;
-
ініціювати широке обговорення у
педагогічних колах, серед батьків, учнів проблем громадянського суспільства та
громадянської освіти, відкривати широкі дискусії у пресі щодо освіти
громадянина, демократизації системи освіти на всіх рівнях.
Комментариев нет:
Отправить комментарий